Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Golfjooga - joogaa golfareille

"koska kehosi on tärkein golfmailasi"

Tervetuloa kesä, golf ja onnistuneet kierrokset!

Lisätty 18.05.2018

Toivottavasti olet saanut startata jo golfkauden. Kelit on ainakin hellinyt niin pelaajia kuin kenttiäkin, ihanaa! 

Muistathan golfkauden aikana huolehtia kehostasi, siitä tärkeimmästä pelivälineestäsi vähintään yhtä hyvin kuin muistakin golfkamoistasi. Huollat siis ennen ja jälkeen pelien ja kierrosten ja varmistat, että ne pysyvät kunnossa myös kierrosten välissä. 

 Golfkausi on startannut!Golfkausi on startannut!Minä puhun usein alkulämmittelyn merkityksestä golfareille. Golfarit ovat siinä mielessä erikoisia liikkujia ja urheilijoita, että pääsääntöisesti he lähtevät pelaamaan ilman kunnollista alkulämmittelyä.  Kuulostaisiko hassulta tai jopa hölmöltä, jos tennispelaaja, korkeushyppääjä tai jääkiekkoilija lähtisi lyömään, lämäämään tai hyppäämään ilman alkulämmittelyä? Niinpä, mutta golfaripa lähtee. Suoraan autosta ykköstiille ja maksimisuoritus maksiminopeudella (alle 2 sek) draivaten, jolloin selkärankaan kohdistuu 8 x pelaajan painon verran voimaa. Siitä sitten ensimmäiset 5-6 väylää lämmitellään ennen kuin peli alkaa löytymään kropan lämmettyä. Siinä vaiheessa, kun kroppa on lämmin niin mieli on sitäkin kuumempi, kun on palloja hutkittu mättäille ja metsiköihin ;D

Golfsvingin ja –lyönnin sekä kropan anatomiaa, fysiologiaa ja biomekaniikka ymmärtäen ihmettelen ettei golfissa tapahdu enempää loukkaantumisia kuin mitä siinä tapahtuu. Rasitusvammatkin ovat loukkaantumisia, ne syntyvät vain ajan kuluessa. Alaselän kivut ovat golfareiden yleisin vaiva. Enkä yhtään ihmettele että miksi. Olen kirjoittanut aiemmin golfarin alaselkäkivuista ja niiden syistä ja voit lukea niistä täältä

Haluaisin muistutella lemepästi, että yli 10 min alkulämmittely vähentää tutkimusten mukaan alaselän kipuja yli 50%. Toivoisin, että golfarit mieltäisivät alkulämmittelyn ja loppuverryttelyn kuuluvan tiiviisti golfinpeluuseen ja harjoitteluun. Siitäkin huolimatta, että kierrokseen menee paljon aikaa. Samoin kun ne kuuluvat muihinkin liikuntalajeihin ja –suorituksiin. Sovitaanko, että tästä lähtien lämmittelet kehon ennen ensimmäistäkään lyöntiä ja huolehdit kropan palauttelusta pelien jälkeen?

Toinen hyvä keino ehkäistä alaselän kipuja on huolehtia ennaltaehkäisevästi siitä, että kroppa toimii kuten sen golfin kannalta kuuluukin. Silloin kropasta löytyy mm. riittävästi liikkuvuutta ja tukea. Sopivassa suhteessa ja oikeissa paikoissa niin suurtenkin voimien ja nopeuksien tuottaminen on turvallista. Ja liikkeestä tulee toistettava ja lyönnistä vaivattomampaa ja helpompaa. Golfissa kun riittää haasteita muutenkin, vai mitä ;D

Työni ehdottomasti parhaita puolia on se, että saan auttaa ihmisiä oivaltamaan oman kehon käyttöä, motivoida harjoitteluun sekä se, kun asiakkaat huomaavat harjoittelun tulokset niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin. Minulle tärkeintä on se, että ihmiset ovat onnellisia ja saavat tehdä niitä asioita, jotka onnellistavat heitä. Golfarit ovat yleensä onnellisia silloin kun saavat tehdä sitä mistä pitävät eli pelata golfia. Ja mitä enemmän golfari saa pelata, sitä onnellisempi hän on. Ja se onnellisuus leviää ympärille onnellistamaan muitakin, joten hyvässä kierteessä ollaan :)

Tällä viikolla iloitsin, kun sain eräältä asiakkaalta viestin, jossa kertoi, että kevään harjoittelu on tuottanut tulosta ja että rautamailoilla lyönnit ovat pidentyneet 15 metriä. Lyönteihin on tullut myös pituuden lisäksi tarkkuutta kuulemma todella hyvin. Rentouskin on löytynyt samassa suhteessa, kun kroppa on oppinut toimimaan kuten pitää ja lihakset tekevät töitä oikeassa järjestyksessä. 

Lisäsin alle sinulle alkulämmittelyharjoituksen videon muodossa. Toivon, että saat siitä vinkkejä kropan lämmittelyyn ennen rangea tai kierrosta. Ja toimiipa videon treeni ihan hyvänä liikkuvuusharjoituksena muutenkin :)

Toivon sinulle nautinnollista ja ihanaa golfkesää sekä onnistuneita ja onnellistavia kierroksia!

Susanne 

 

 

 

 

Syksyn kurssit starttaavat syyskuun alussa! Lisätiedot löydät:

- Golfjoogan Liikkuvuus, Core ja Tasapaino-kurssista täältä

- Golpilateksesta täältä

- Golfjoogan peruskurssista (PAR) täältä

- Golfjoogan jatkokurssista täältä

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?