Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Golfjooga - joogaa golfareille

"koska kehosi on tärkein golfmailasi"

Kiristääkö kierrossa? Rintarangan kierron vaikutus mailanpäännopeuteen.

Lisätty 09.03.2020

Golfmessuviikonloppuna testailtiin taas golfareiden rintarangan kiertoja. Tänä vuonna luvut olivat 22-88 asteen välillä keskiarvon ollessa 42-52 asteessa.

Golfarin rintarangan kierrolla mailanpäännopeutta svingiinGolfarin rintarangan kierrolla mailanpäännopeutta svingiinNivelten ja kehon osien eri liikkuvuuksille on asetettu eri lähteissä hieman erilaisia tavoitteita ja rintarangan osalta se vaihtelee 45-70 asteen välillä. Luvut ovat ns. normaalia elämistä varten ja erilaisissa taitolajeissa vaatimukset keholle voivat olla vieläkin suuremmat, kuten golfissa.

TE3-älykepillä on mitattu Jenkeissä golfareiden rintarangan kiertojen yhteyttä mailanpään nopeuteen ja tulosten perusteella jopa 80 astetta kiertävillä  rintarangoilla saatiin tuotettua parhaimmat mailanpäännopeudet. 

Hyvä rintarangan kierto EI automaattisesti tarkoita suurta mailanpäännopeutta, mutta mitä paremmin rintaranka kiertyy (ja lantion saa hallittua paikallaan) sitä paremmat edellytykset ON tuottaa mailanpäännopeutta. 

Olen mitannut myös monta alhaista rintarangan kiertoa golfareilta, jotka kertovat avaavansa todella pitkälle. Kyky käyttää kehoaan ratkaisee toki mittaustuloksia paremmin lopulliset tulokset.

Itse liikkuvuus ei ole siis se yksistään autuaaksi tekevä asia vaan nimenomaan kyky käyttää kehoa. Monella hyvin (tai jopa yli-) liikkuvalla on usein haasteita kehon hallinnan kanssa. Kun keho kiertyy helposti niin voikin olla haastavampaa hallita sitä. Esimerkiksi rintarangan kiertyessä lantion hallinnan tuntuma voikin olla se tärkein harjoite, jotta saadaan tuotettua voimaa ja toistettavuutta lyöntiin. 

Mailanpäännopeuteen vaikuttaa  mm. ala- ja ylävartalon erottelukyky. Ala- ja ylävartaloa hallitusti suhteessa toisiinsa liikuttaen luodaan jännite, joka purkautuessaan siirtää ja vapauttaa voimia, ihan kuin kuminauha räpsähtää voimalla takaisin, kun sitä on alkuun venytetty. 

Yleensä kaikki liikkeen harjoittaminen ja oppiminen lähtee liikkeen tuntemisesta ja kehon asentojen ja liikkumisen aistimisesta. On tosi vaikeaa nimittäin kehittää jotain osa-aluetta, jos ei tunne mitä tekee. 

Minulta kysytään usein, että millä liikkeellä rintarangan kiertoa saa parannettua? Kierrot olisivat liian helppo vastaus vaikka se loppupeleissä onkin osa vastausta. Rintakehä tarvitsee liikettä moneen suuntaan, jotta me saadaan luotua tilaa. Kun kehossa on tilaa, on sitä myös helpompi kiertää ja asentoa on helpompi ylläpitää

Tein pari harjoitusta sinulle rintarangan ja -kehän liikkuvuuden lisäämiseksi ja samalla harjoitusta saa myös olkapäät ja lavat. Toisessa videossa myös lonkat. 

Löydät muuten Youtubesta Golfjoogan kanavan, jonne latailen epäsäännöllisen säännöllisesti harjoitteita ja treenivinkkejä. 

Treeniterkuin,

Susanne  

 

Kevään kurssien aikataulut ovat nyt julkaistu! Lisätiedot löydät:

- Golfjoogan Liikkuvuus, Core ja Tasapaino-kurssista täältä

- Golpilateksesta täältä

- Golfjoogan peruskurssista (PAR) täältä

- Golfjoogan jatkokurssista täältä

- Golfarin voimaharjoittelusta täältä

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?