Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Golfjooga - joogaa golfareille

"koska kehosi on tärkein golfmailasi"

Jos keho ei kestä ei pallokaan lennä. Miten varmistaa hyvä pelikunto?

Lisätty 07.04.2017

Kauden alkaessa puhututtaa taas kehon kunnossa pysyminen. Golf-messuilla kävin usean keskustelun, jossa ihmiset kertoivat, että alkukaudesta selän kanssa ei ole ongelmia, mutta kauden edetessä ongelmia alkaa syntymään ja se hidastaa pelitahtia sekä vie nautintoa pelaamisesta.

Syitä selän kipeytymiseen on monia ja niistä löydät aiemman kirjoitukseni täältä.

Olisinkin enemmän kuin onnellinen, jos golfarit omaksuisivat mentaliteetin, jossa pelaamiseen kuuluu saumattomasti rundin lisäksi alkulämmittely ja loppuverryttely. Alkulämmittelyllä en tarkoita rangella lyömistä vaan kehon lämmittelyä ennen ensimmäistäkään lyöntiä. Lisäksi kehoa tulisi huoltaa ja vahvistaa läpi kauden, jotta se pysyy kunnossa ja kestää lajin vaatimukset.

 

Miltä tuntuisi ajatus, jos korkeushyppääjä tai voimistelija kertoisi lähtevänsä aina tekemään suoritustaan ilman kehon lämmittelyä ja valmistelua suoritukseen tai etteivät he kilpakaudella tekisivät mitään muuta kuin harjoittelisivat hyppäämistä tai jotain tiettyä volttia? Ei varmasti kovinkaan järkevältä vai mitä?

Samaisesta syystä ei tunnu järkevältä kuulla golfareiltakaan, että lämmittelyksi kelpaa penkinlämmitin tai korillinen palloja rangella ja ettei kauden aikana tehdä muuta kuin pelata. Mitä enemmän pelaat sen enemmän kehoa pitäisi huoltaa, varmistaa kehon palautuminen ja toimintakunto, jotta se kestää ja pysyy iskussa läpi kauden. Ja että peli sujuu nautinnollisesti ilman turhia kipuja tai loukkaantumisia.

Svingi on kehollisesti todella vaativa suoritus. Harvassa lajissa suoritus tapahtuu alle 2 sekunnissa maksiminopeudella ja -voimalla. Selkärankaan kohdistuvat voimat ovat n. 8 x pelaajan painon verran (vrs. juoksussa 3-4x) ja selkärangassa tapahtuu svingin aikana sekä eteen-taakse -taivutusta, kiertoliikettä ja sivutaivutusta, eli kaikki selkärangan liikesuunnat käytetään suorituksen aikana. W A U. Jos kehossa ei ole riittävästi tukea liikkeen hallitsemiseksi niin ei ole ihme, että selkä kipeytyy. Toki tuen lisäksi tarvitaan riittävä liikkuvuus kehossa oikeissa paikoissa. Kirjoitin aiheesta oman kirjoituksen sen tärkeyden vuoksi. 

 

Tässä on syitä jo riittämiin perustelemaan sekä riittävän alkulämmittelyn että kehonhuollon rooli unohtamatta jälkihuoltoa eli loppuverryttelyä (heti kierroksen päätyttyä ja hieman myöhemmin kotona, kun keho on jäähtynyt) jolla käynnistetään kehon palautuminen ja varmistetaan seuraavan kierroksen pelikunto. 

Jos keho ei kestä ei pallokaan lennä. Kehosi on todellakin tärkein golfmailasi, joten huolehdithan, että se kestää koko kauden läpi ja myös tulevat kaudet!

Susanne

Golfjooga Espoo

 

Kevään kurssien aikataulut ovat nyt julkaistu! Lisätiedot löydät:

- Golfjoogan Liikkuvuus, Core ja Tasapaino-kurssista täältä

- Golpilateksesta täältä

- Golfjoogan peruskurssista (PAR) täältä

- Golfjoogan jatkokurssista täältä

- Golfarin voimaharjoittelusta täältä

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?