Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Golfjooga - joogaa golfareille

"koska kehosi on tärkein golfmailasi"

Hyvästi selkäkivut, huono ryhti ja kehon kireydet!

Lisätty 18.09.2019

Olen paljon puhunut golfarin selkäkivuista ja niiden ehkäisemisestä. Ja tulen puhumaan jatkossakin, sillä se on yleisin golfareiden vaiva. Vaivaa se toki muitakin kuin golfareita... selkäkipu on yksi suurimmista riesoista länsimaissa ja sen seurauksena lisääntyy fyysinen passiiviisuus, sairauspoissaolot, särkylääkkeiden syönti ja kivun aiheuttamat muut mieleen ja arkeen negatiivisesti vaikuttavat asiat. 

Pilateksen ja joogan lisäksi olen opiskellut erityisesti selän kuntouttamiseen kehitettyä metodia, Spiraalistabilaatiota. Vaikeasta nimestään huolimatta kyseessä on varsin simppeli mutta monipuolinen metodi, joka perustuu kehon lihasten spiraaliketjujen aktivaatioon, jonka seurauksena kehoa kiertävät lihakset aktivoituvat ja nostavat meitä ylöspäin eli tuovat tilaa selkänikamien väliin. Samalla, kun tuki kehoon tulee spiraaliketjusta kehon pitkittäiset lihasketjut saavat rentoutua. Yleensä juuri nämä pitkittäisketjut ovat kireät eli esim. etu- ja takareidet, lonkankoukistajat, pitkät selkälihakset ja niska. Kuulostaako tutulta?

Spiraalistabilaation (SPS) on kehittänyt puolalainen lääkäri Richard Smisek useiden kymmenien vuosien aikana. Hän edelleen opettaa ja kouluttaa aktiivisesti asiakkaita ja ammattilaisia Prahan studiollaan ja ympäri maailman. Metodilla kuntoutetaan mm. skolioosiselkiä, välilevytyriä ja epäonnistuneita selkäleikkauksia. Asiakkaina hänellä on tavallisten ihmisten lisäksi ammatti- ja huippu-urheilijat, jotka kärsivät mm. selkävaivoista.

Metodista hyötyvät selkäkipuiset, huonoryhtiset ja se sopii turvallisuutensa vuoksi erinomaisesti myös raskaana oleville, synnyttäneille ja vatsalihasten erkaumasta kärsiville (esim. raskauden jälkeen tai vatsakkailla henkilöille, joilla vatsalihakset ovat erkautuneet keskilinjasta). Vatsalihasten erkauma onkin todella mielenkiintoinen asia ja sen haittoihin on alettu heräämään lääkärikunnassa vasta aivan viime vuosina. Erkaumasta voi seurata mm. selkäkipuja, vatsan pömpötystä, voimansiirto-ongelmia ja liikekontrollin häiriöitä puhumattakaan lantionpohjan ongelmista. 

Jos epäilet onko sinulla erkaumaa niin yksinkertainen "testi" kotioloissa voi sen paljastaa. Käy selinmakuulle lattialle ja pidä vatsa rentona. Nosta päätäsi kurkataksesi napaasi ja jos huomaat vatsan nousevan tai kohoavan keskeltä "vuorimaisesti" ylöspäin niin silloin voi olla kyse erkaumasta. Tällöin vatsaan kohdistuva paine purkautuu heikon keskisauman kautta ylöspäin. Erkauma on yllättävän yleinen. Siitä puhutaan vaan todella vähän. Voit myös kevysti kokeilla sormilla navasta ylös ja alaspäin keskeltä vatsaa jännittäessäsi. Jos sormet "uppoavat" keskelle, niin silloin keskisauma on heikko ja kielii erkaumasta.

Itselläni on erkauma kahden raskauden jäljiltä ja siihen aikaan kun olen lapseni saanut (2000 ja 2006), ei erkaumista puhuttu mitään. Tai ylipäänsä synnytyksen jälkeisestä keskivartalon kuntouttamisesta. Sen vuoksi olen kuntoutellut itseäni näin jälkikäteen sen verran, kuin se on ollut mahdollista. On ollut kuitenkin hienoa huomata, että erkauma, joka yleensä korjataan leikkauksella, saatiinkin hallintaan oikeanlaisella harjoittelulla. Pilateksella ja Spiraalistabilaatiolla. Erkauma on edelleen olemassa, se ei valitettavasti katoa mihinkään, mutta oikeanlaisella harjoittelulla olen saanut keskivartalon tuen sen verran hyväksi, että osaan kontrolloida kehoa niin, ettei siitä ole varsinaisesti haittaa. Selkäkivut ja voimansiirto-ongelmatkin hävisivät.

Koska Spiraalistabilaatio on Suomessa verrattain tuore harjoitusmetodi et ole ehkä siihen törmännyt aiemmin, joten tein siitä pari videota. 

Videoilla teen pari erilaista kotiharjoitusta. Metodin hienous onkin siinä, että sitä harjoitellaan päivittäin lyhyitä sarjoja (muutamia minuutteja). Lyhyilläkin säännöllisillä harjoituksilla saadaan tuloksia aikaiseksi.

Välillä on toki hyvä tehdä pidempikin harjoitus ja käydä ohjatulla tunnilla, ihan senkin vuoksi, että keho alkaa helposti löytämään uusia tapoja tehdä helpommin ja aivot tottuvat "vääriin" liikkeisiin ja sitten olemmekin tottuneet uuteen kompensaatioon...

Opetan Spiraalistabilaatiota parin tunnin workshopeissa ja pidän satunnaisesti harjoitustunteja, jotta omaa kotiharjoitusta voi tulla syventämään, korjaamaan tai muistuttamaan itseään tekemisestä. Opetan myös yksityistunneilla metodia, joten tervetuloa oppimaan miten voit päästä eroon selkäkivuista, huonosta ryhdistä ja karistaa kehon kireydet pois.

 

Terveisin,

Susanne 

 

 

Kevään kurssien aikataulut ovat nyt julkaistu! Lisätiedot löydät:

- Golfjoogan Liikkuvuus, Core ja Tasapaino-kurssista täältä

- Golpilateksesta täältä

- Golfjoogan peruskurssista (PAR) täältä

- Golfjoogan jatkokurssista täältä

- Golfarin voimaharjoittelusta täältä

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?