Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Golfjooga - joogaa golfareille

"koska kehosi on tärkein golfmailasi"

5 syytä miksi kropan harjoittelu ensi kautta varten kannattaa aloittaa nyt!

Lisätty 09.10.2019

Viime vuonna näihin aikoihin pohdin mikä liikuttaa golfaria kauden jälkeen ja aihe on taas ajankohtainen. Monella kentällä on vietetty jo kauden päätöskisoja ja juhlia, toiset pitävät kentät toki läpi vuoden auki keleistä riippuen. Silti iltojen pimeys pakottaa väkisinkin rakkaan lajin talvitauolle ainakin ulkopelaamisen osalta suurimmalla osalla meistä päivätyöläisistä. Talviharjoittelukausi kannattaa kuitenkin hyödyntää hyvin ensi kautta silmällä pitäen. Kesä tulee nimittäin yllättävän nopeasti. Onneksi.

Ajattelin listata sinulle muutamia syitä siihen miksi talviharjoittelukausi myös kropan kannalta kannattaa käyttää hyväksi jo heti alkumetreiltä lähtien eikä jättää "kesän pelikuntoon" treenaamista loppukeväälle.

Better body means better golf - Randy MyersBetter body means better golf - Randy Myers1.Uuden oppiminen ottaa keholta aikaa. Kun alamme opettelemaan uusia liikemalleja, muokkaamaan kehon virheasentoja, lisäämään liikkuvuutta tai voimaa, ottaa se aikaa minimissään 3-6 kk. Lyhyelläkin aikajänteellä  toki muutoksia huomaa, mutta itse kannatan pysyvämpien muutosten tekemistä, jolloin opin tai hyödyn siirtyminen arkikäyttöön on oikeampi mittari tekemiselle. Jos virheasentoon on tottunut vuosien tai kymmenien saatossa ei sen muuttaminen käy kädenkäänteessä. Jos lihakset ovat saaneet rauhassa kiristyä ja passivoitua ei niitäkään saa ihan hetkessä hereille, aktiivisiksi ja liikkuviksi. Se ottaa tovin aikaa ja hyvä aika aloittamiselle on nyt.


2. Ei pelkoa svingin sekoittamisesta pelikaudella. Monet pelkäävät kropan treenaamisen aloittamisen pelikaudella sekoittavan pelin. Useat asiakkaani tosin ovat sanoneet, että harjoittelun vaikutukset ovat näkyneet positiivisesti kentällä, vaikka pelikausi on ollut päällä harjoittelun alkamisen aikana. Jos harjoittelu on säännöllistä niin kroppakin tottuu siihen ja muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä. Tässä on tärkeä muistaa, että lyhyet ja intensiiviset "pikakuurit" harvoin takaavat pitkäaikaista positiivista muutosta ja sellaiset todennäköisemmin sekoittavatkin peliä enemmän kuin parantavat. 

3. Kropan harjoittamisen hyödyt on heti yhdistettävissä talven tekniikkatreeneihin. Kun kroppa toimii niinkuin sen kuuluukin eli nivelet ovat liikkuvat, lihakset tukevat liikkeitä ja tuottavat voimaa, kineettinen ketju toimii voimansiirrossa ja tasapainokin on hyvä, on talven tekniikkatreenien opit helppo viedä käytäntöön. Moni asiakas on kertonut kuinka paljon helpompaa on ollut tehdä mitä pro on pyytänyt, kun kroppa tottelee ja toimii kuten pitääkin. Eikä kroppa kipeydy samalla tavalla kuin aiemmin ja vanhat tutut rasitusvammat ovat pysyneet poissa.

4. Ensi vuonna olemme taas vuoden vanhempia. Tämän kanssa olemme jokainen samalla viivalla. Jokaiselle meille tulee taas vuosi lisää ikää. Iästä muuten viis, se on vain numeroita ja elämänkokemusta, mutta sen fysiologisesti mukanaan tuomat muutokset kannattaa tunnistaa ja tunnustaa. Mieli helposti pitää mielikuvissaan totena sitä kroppaa ja tekemistä, joka ei väsynyt paljostakaan fyysisestä kuormituksesta tai palautui todella nopeasti alle 30-vuotiaana (saati jaksoi juhlia pikkutunneille asti). Tästä mielikuvasta voi olla tosin kulunut aikaa jo vuosikymmeniä ja totuus on jotain ihan muuta. Fysiologista ikääntymistä voi omilla toimillaan jarruttaa ja kuntoaan kohentaa niin kauan kuin henki pihisee. Joten tekosyyt romukoppaan ja liikkeelle! 

5. Randy Myers kiteyttää viimeisen vinkin: Golf might be 90% mental, but the mental part will be a whole lot easier if you get your body symmetrical and functional so you can execute. It’s so much easier to be mentally strong when your body is powerful and efficient and can do what you need it to. Eli kroppaa vahvistamalla vahvistat myös golfkentällä tarvittavaa mielenlaatua ja itsevarmuutta :)

Lisäbonuksena kropan liikuttaminen ja uuden oppiminen on kivaa. Se kehittää ja vahvistaa myös aivoja ja sydäntä sekä tuo positiivista energiaa elämään, ehkäpä myös uusia golftuttavuuksiakin ja pelikavereita.

 

Susanne

 

Kevään kurssien aikataulut ovat nyt julkaistu! Lisätiedot löydät:

- Golfjoogan Liikkuvuus, Core ja Tasapaino-kurssista täältä

- Golpilateksesta täältä

- Golfjoogan peruskurssista (PAR) täältä

- Golfjoogan jatkokurssista täältä

- Golfarin voimaharjoittelusta täältä

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?